Wednesday 21 March 2018

Tribute trade system china


Sistema tributário.
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Assorted References.
história da diplomacia.
... se aventurando no exterior. Este "sistema tributário" durou até que o colonialismo europeu o dominou e introduziu na Ásia os conceitos europeus de soberania, soberania, esferas de influência e outras normas, tradições e práticas diplomáticas.
O Manchu herdou o sistema tributário de relações externas de dinastias anteriores. Este sistema assumiu que a China era cultural e materialmente superior a todas as outras nações, e exigia que aqueles que desejassem trocar e lidar com a China viessem como vassalos do imperador, que era o governante ...
Qianlong.
... agora concordou em prestar homenagem regular a Pequim (capital da Qing). As campanhas contra as tribos nativas em rebelião do oeste de Yunnan (no sudoeste da China) em 1748, contra as tribos de Myanmar (Birmanês) em 1769, acabaram em fracasso, mas novas expedições finalmente esmagaram os rebeldes de Yunnan em 1776. A própria Myanmar (Birmânia) ...
... e o Sudeste Asiático para homenagear o imperador chinês.

Sistema de tributação.
O sistema de tributo é o nome ocidental comum para um conjunto de trocas altamente reguladas e ritualizadas que ocorreram entre a corte imperial na capital da China e líderes de outras sociedades asiáticas. Os donos de tributos vieram de políticas que eram independentes no gerenciamento de seus assuntos do dia-a-dia, mas reconheceram - pelo menos em teoria - a autoridade suprema do imperador chinês. Em teoria, embora muitas vezes não na prática, essas trocas foram a pré-condição necessária para outras relações comerciais e políticas.
HISTÓRIA PARA O SÉCULO NINTEIEME.
O sistema durou muitos séculos, embora não sem mudanças, e incluiu uma vasta gama de políticas, de estados vizinhos na atual Coréia, Vietnã, Tailândia e Birmânia para reinos da ilha que vão desde Ryukyus até Java e vários Reinos da Ásia Central. As comunidades minoritárias indígenas na China contemporânea também foram incluídas no mesmo sistema, apesar de estarem inteiramente cercadas por território chinês e muito mais sob o controle regular do império do que esses outros estados. Em primeiro lugar, os governantes dos Ming (1368-1644) e Qing (1644-1912) procuraram incluir o comércio ocidental neste quadro, embora isso nunca tenha sido muito bem sucedido: tornou-se uma fonte crescente de tensão no final do século XVIII e nos séculos XIX, e os europeus acabaram forçando o Qing a mudar para um sistema baseado na igualdade formal das nações e uma separação do comércio e da diplomacia ao longo das linhas ocidentais. O ressentimento ocidental neste sistema "arcaico" e "despótico", que ajudou a justificar os ataques a China durante a primeira e segunda Guerras do Ópio (1839-1842; 1857-1858) deixou uma longa sombra em relatos históricos, levando a inúmeros equívocos .
Em primeiro lugar, embora os elementos básicos do comércio licenciado realizados no contexto de cerimônias de subordinação possam ser encontrados até o reinado de Han Wudi (156-87 b. c.e.), não era uma tradição ininterrupta. O equívoco é a idéia de que o sistema de tributo definiu uma atitude duradoura e inflexível para os assuntos estrangeiros, em que os não-chineses eram "bárbaros" para serem "gerenciados", concedendo acesso seletivo ao "favor" do comércio com a China. Na verdade, muitas vezes tratavam os assuntos estrangeiros de outras maneiras, incluindo alguns que envolviam o tratamento de estrangeiros como iguais, e alguns que buscavam incentivar, em vez de restringir o comércio. E, exceto por cerca de um século durante o período Ming (c. 1425-1550), nunca foi a matriz fundamental para todo o comércio exterior e as relações externas da China. Em alguns períodos, desapareceu inteiramente.
Em segundo lugar, embora o "tributo" geralmente sugira a extração de um excedente econômico, os afluentes que chegam a Pequim (ou capitais anteriores) receberam presentes em troca, o que muitas vezes excedeu em valor econômico aqueles que eles trouxeram. (No caso das tribos da Ásia Central serem pagas para não atacar as fronteiras da China, o desequilíbrio em favor do tributo do doador poderia ser muito grande.) O simbolismo político era geralmente mais importante do que o valor econômico dos presentes. Os reinos tributários muitas vezes trouxeram produtos naturais que eram especiais para o seu reino - plantas raras ou animais para a coleção imperial, por exemplo, que reforçava a reivindicação do imperador para governar "tudo sob o céu". Os presentes conferidos em troca eram tipicamente coisas associadas à civilização avançada e ao direito de governar: livros, seda bordada adequada para vestes, cetros e assim por diante. Através desses dons, os imperadores confirmaram a autoridade desses governantes mais locais (e seu próprio direito de serem árbitros de quem governou), forneceram itens valiosos para distribuir aos seus seguidores e ajudaram a estabelecer estilos de elite para uma parcela significativa de Oriente e Sudeste Asiático. Os luxos chineses desfrutados pelas missões de homenagem enquanto viajavam para o tribunal também serviram essa função. Em teoria, os soberanos menores e maiores também estavam comprometendo a ajuda mútua com essas trocas, e os chineses às vezes - embora não consistentemente - vêem o relacionamento como um que os obrigou a enviar ajuda militar aos afluentes ameaçados. (O reino da ilha de Ryukyu cercou suas apostas por muitos anos, enviando secretamente missões de tributo tanto para a China quanto para Satsuma, Japão.)
Além disso, os intercâmbios oficiais foram geralmente acompanhados de trocas não oficiais entre os séquitos desses visitantes e os comerciantes chineses na área da capital, e essas trocas não oficiais muitas vezes eram várias vezes mais valiosas do que as trocas oficiais. Embora este comércio também fosse regulamentado, com volumes às vezes limitados e itens específicos proscritos, os preços parecem ter flutuado livremente. E uma vez que um estado estrangeiro foi admitido como um tributário, geralmente era permitido enviar alguns navios, para fins puramente comerciais, nos intervalos entre missões de tributo; À medida que a escala cumulativa dessas trocas não oficiais aumentava ao longo dos séculos, aumentava cada vez mais o comércio de tributos per se. Os soberanos chineses regularam a frequência das missões de tributo e muitas vezes procuraram limitar essas outras viagens também, mas não consistentemente ou com efeito consistente. Durante longos períodos, a maior parte do comércio externo escapou do quadro de homenagem. Além disso, porque as missões de tributo eram muitas vezes bastante lucrativas para o tributário, os governantes chineses às vezes usavam o sistema para não tentar restringir outro comércio, mas estimulá-lo. No final do século XVIII, por exemplo, os funcionários da Qing concederam audiência de tributo mais frequente ao Siam como recompensa pelo arroz exportado "privadamente" para a província do sul de Guangdong, que se voltou cada vez mais para as culturas comerciais e muitas vezes teve um déficit de grãos. Finalmente, uma vez em casa, muitos afluentes negaram que suas missões implicassem subordinação política ao atual governante da China: reis vietnamitas do século XVIII e XIX, por exemplo, contrastavam sua lealdade com o ideal de um suzerain chinês justo e sábio com o que eles levou a ser a realidade de um tribunal decadente de Qing que agora era muito menos "ortodoxo" em seu confucionismo do que eram.
DECLINA DO SISTEMA.
Apesar desta flexibilidade - o que levou os historiadores a questionar se alguém deveria realmente falar de um "sistema de tributo" - os ocidentais que chegaram em números cada vez maiores depois de 1500 acabaram por criticar a afirmação da superioridade chinesa nessas trocas. Os portugueses, essencialmente, aceitaram a estrutura do tributo por causa do comércio rentável que lhes permitiram, mas as chegadas mais tarde do Ocidente foram mais obstinadas. A partir do final do século XVIII, a Grã-Bretanha, em particular, pressionou por um reconhecimento formal da igualdade diplomática, uma troca de embaixadores, o direito dos assuntos britânicos a serem julgados por seus próprios pares e sua própria lei se surgissem disputas na China e um levantamento de várias restrições sobre o tempo, o lugar e as formas de comércio exterior. Isso resultou em duas missões diplomáticas, uma liderada por Lord George Macartney em 1793 e uma de Lord William Pitt Amherst em 1816 - nenhum dos quais alcançou seus objetivos principais. Eventualmente, muitos ingleses e outros comerciantes e políticos europeus se convenceram de que era necessário "humilhar" a China militarmente para forçá-lo a negociar e diplomacia no estilo ocidental, e que isso resultaria em um enorme crescimento do comércio leste-oeste. Os objetivos políticos de quebrar o sistema de tributo foram alcançados através das duas Guerras do Ópio do século XIX, levando a tratados em que os europeus obtiveram maior acesso à China, uma troca de embaixadores, o fim da obediência ritual e extraterritorialidade para seus assuntos (ao longo de com a legalização de facto das importações de ópio). Na maior parte, no entanto, o boom antecipado no comércio (e conversões ao cristianismo) não ocorreu.
Recentemente, os estudiosos argumentaram que, apesar de serem desmantelados no século XIX, o sistema tributo teve um impacto duradouro na estrutura do comércio do Leste Asiático, incluindo a industrialização moderna. No Japão em particular, as primeiras fábricas de têxteis costumavam se dirigir especialmente para o mercado chinês, concentrando-se em estilos e tipos de roupas que freqüentemente circulavam por meio do comércio de tributo no passado. Em termos mais gerais, a propagação de vários gostos comuns em todo o Leste da Ásia criou um mercado no qual os produtores da Ásia Oriental tinham uma vantagem competitiva significativa; Isso foi alcançado em parte através da propagação de produtos modelo de prestígio no comércio de tributo. E no início do século XX, muitos japoneses parecem ter imaginado a esfera emergente de influência econômica e política do Japão (incluindo a "Esfera de Co-Prosperidade da Grande Oriente da Ásia Oriental") em parte como uma ressuscitação de um "sistema de tributo" que eles acreditavam ter fornecido uma vez o enquadramento para ordem, comércio e iluminação cultural em toda a região - desta vez com o Japão em vez da China no centro. Como no mito ocidental de um "sistema tributo" rígido e estridente, essa visão japonesa exagerou a abrangência e a fixação das relações de tributo; mas mesmo sem tais exageros, seu impacto no desenvolvimento da região foi considerável.
VEJA TAMBÉM Livros; Lingote (Espécie); Birmânia; Sistema Canton; China; East India Company, British; East India Company, holandês; East India Company, Other; Império, britânico; Império, holandês; Império, japonês; Império, Ming; Império, Português; Império, Qing; Ouro e prata; Imperialismo; Japão; Arroz; Tailândia; Seda; Especiarias e comércio de especiarias; Chá; Têxtil; Viajantes e Viagens; Vietnã; Família Zheng.
BIBLIOGRAFIA.
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Fairbank, John K., ed. O pedido mundial chinês. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1968.
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Viraphol, Sarasin. Tributo e lucro: comércio sino-siamês, 1652-1853. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1977.
Wills, John E., Jr. Embaixadas e ilusões: enviados holandeses e portugueses para K'ang-his, 1666-1687. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
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O Tribute Trade System e as Diasporas chinesas.
Por mais de dois milênios, a China foi casada com o mundo do Leste-Sudeste Asiático através de redes de tributo elaboradas e altamente formalizadas - um sistema de comércio focado na China, no qual quase todas as organizações marítimas regionais participaram. O comércio de Nanhai ou do Mar do Sul, abrangendo os 11 séculos antes da fundação da dinastia Song em 960 CE, foi, como descrito por Wang Gungwu (1958), um comércio multifacetado. Muito disso também estava fora do comércio de tributo centralizado na China. Este capítulo esboça as origens do assentamento chinês no Sudeste Asiático, seja dentro ou fora do sistema de comércio tributário oficializado, já que as comunidades chinesas assumiriam um caráter permanente na região pelo período "inicialmente moderno". Trata-se do sistema comercial tributo e das diásporas chinesas.
Palavras-chave: China, Leste-Sudeste Asiático, Nanhai, comércio do Mar do Sul, Wang Gungwu.

The Tribute System por Yongjin Zhang.
Introdução.
O sistema tributo (chaogong tizhi 朝贡 体制) é um termo amplamente utilizado nos estudos das relações estrangeiras chinesas tradicionais. Geralmente, aceita-se que o sistema tributo incorporasse um conjunto de instituições e normas sociais e diplomáticas que dominavam as relações da China com o mundo não-chinês durante dois milênios, até o colapso do sistema no final do século XIX. As origens do sistema de tributo e as idéias, valores e crenças subjacentes à sua construção e operação são freqüentemente remontadas à antiga China como uma civilização da Era Axial. Existe também um amplo acordo de que um sistema de homenagem existiu e funcionou para regular o comércio e a diplomacia da China com seus vizinhos pelo menos até a dinastia Han (206 aC-220 CE). Há pouca disputa de que o desaparecimento do sistema de tributo foi provocado pela introdução do sistema de tratados nas relações internacionais da China após a Guerra do Ópio em 1840, com a conclusão do Tratado de Nanjing em 1842. É uma questão de intenso debate Quão estável e uniforme era o sistema tributo em toda a história dinástica tumultuada da China e se sua existência era altamente precária, com quebras ocasionais e reconfigurações constantes. Há contradições claras no discurso chinês persistente e práticas variadas do sistema tributo. O significado preciso do sistema tributo é igualmente muito contestado. Às vezes, é dito ter servido principalmente o propósito instrumental de administrar o comércio da China com seus vizinhos e de instigar a pacificação das fronteiras. Também se afirmou ter sido constitutivo de um pedido mundial sinocêntrico no histórico Ásia Oriental. Não é claro, no entanto, se aqueles que participam no pedido mundial chinês realmente aceitam os pressupostos civilizatórios incorporados no sistema tributo e a concepção sinocêntrica de superioridade e inferioridade em seu relacionamento. A centralidade e a utilidade do modelo do sistema tributo como um quadro analítico e explicativo abrangente na compreensão das relações estrangeiras da China tradicional foram, portanto, objeto de controvérsia. As contribuições mais recentes destacam a natureza historicamente e culturalmente contingente do sistema tributo. Embora a literatura existente tenha sido dominada até recentemente por contribuições dos historiadores, o interesse contemporâneo dos estudiosos das relações internacionais no assunto ampliou o campo de pesquisa e enriqueceu a bolsa de estudos relevante. Alguns trabalhos listados aqui refletem essa dimensão particular da bolsa de estudos recente.
Visão geral geral.
O número de trabalhos publicados que discutem o sistema de homenagem de forma geral é relativamente limitado. O mais influente é o Fairbank 1968, que contém catorze ensaios que discutem práticas variadas do sistema tributo na manipulação da China de suas relações com seus vizinhos. A visão geral mais sistemática e abrangente da evolução e operação do sistema tributo do período pré-Qin até o final da dinastia Qing é fornecida em Li 2004, que também delineia em algumas instituições centrais do sistema tributo, como a Investigações e rituais diplomáticos. Cohen 2000 é talvez a narrativa histórica mais lúcida e abrangente sobre a mudança da ordem internacional da Ásia Oriental por quatro milênios e também uma visão alternativa tanto para Fairbank quanto para Li. Chen 2007 contém ensaios que discutem uma gama diversificada de tópicos sobre ideias e instituições de relações estrangeiras chinesas tradicionais e é particularmente útil para obter um vislumbre da pesquisa atual sobre o sistema tributo na China. Ele 1998 é uma discussão breve, mas bem definida, da ordem mundial histórica chinesa como um sistema internacional no Leste Asiático. Kang 2018 centra-se no funcionamento do sistema tributo entre a China e três estados Sinic - o Japão, a Coréia e o Vietnã - e oferece uma perspectiva não sinocêntrica sobre o sistema tributo. Zhang 2009 contém críticas sobre a deficiência conceitual do sistema tributo em relação à compreensão das relações internacionais da China tradicional. Zhang e Buzan 2018 trata da integração de estudos históricos do sistema tributo na teorização das relações internacionais.
Chen Shangsheng 陈尚胜, ed. Zhongguo chuantong duiwai guanxi de sixiang zhidu yu zhengce (中国 传统 对外关系 的 思想 制度 与 政策). Jinan, China: Shandong daxue chubanshe, 2007.
Uma coleção de vinte e dois ensaios de apresentações de conferências. Os tópicos abrangidos variam desde a origem teórica do sistema tributo até a política externa do imperador Qianlong, e também às relações sino-vietnamitas.
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Cohen, Warren I. Ásia Oriental no Centro: Quatro mil anos de noivado com o mundo. Nova York: Columbia University Press, 2000.
Oferece uma perspectiva regional e não sincêntrica sobre a história das relações internacionais no Leste Asiático e pode ser usada como um livro de texto. Os primeiros nove capítulos cobrem o período da antiga China até o final da dinastia Qing.
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Fairbank, John King, ed. Ordem Mundial Chinesa: Relações Exteriores Tradicionais da China. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1968.
O trabalho pioneiro que define o campo, que conceitua o sistema de tributo como constituído por uma ordem mundial chinesa. Ele fornece um quadro analítico inovador e discussões substantivas de como o sistema tributo opera para regular o relacionamento da China com seus vizinhos e holandeses, principalmente no período Ming-Qing.
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Ele Fangchuan "Huayi zhixu lun" (华 夷 秩序 论). Beijing daxue xuebao: Zhexue shehui kexue ban 北京大学 学报 - 哲学 社会 科学 版 35.6 (1998): 30-45.
Olha "Pax Sinica" como um sistema internacional sinocêntrico único na história do Leste Asiático e traça a inclusão e a exclusividade deste sistema em todas as histórias dinásticas da China.
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Kang, David C. Ásia Oriental antes do Ocidente: cinco séculos de comércio e homenagem. Nova York: Columbia University Press, 2018.
Assenta uma abordagem explicitamente relacionada com as relações internacionais, centra-se nas intensas interações entre a China e os estados Sinic entre 1400 e 1900, e é rica em interpretação e não em detalhes históricos.
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Li Yunquan 李云泉. Chaogong zhidu shi lun: Zhongguo gudai duiwai guanxi tizhi yanjiu (朝贡 制度 史 论: 中国 古代 对外关系 体制 研究). Pequim: Xinhua chubanshe, 2004.
Seguem uma ordem cronológica, com exames metódicos da evolução do sistema de tributo nas histórias dinásticas da China e fornece uma comparação crítica das práticas institucionais do sistema tributo entre o Ming e o Qing.
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Oferece uma série de fortes críticas à concepção predominante do sistema tributo como inadequada e limitativa no estudo das relações internacionais tradicionais no Leste Asiático.
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Participa na análise social da construção e constituição do sistema tributário, quer como uma estrutura social histórica particular no Leste Asiático, quer como um conjunto particular de práticas institucionais e discursivas que definem, regem e regulam a chamada Pax Sinica.
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Fontes primárias.
As fontes primárias publicadas em inglês que se relacionam com o sistema tributo antes da Guerra do Ópio são muito limitadas. Morse 2007 é uma exceção rara; Ele fornece importantes documentos originais relacionados à operação comercial da British East India Company na China. Há também Macartney, 1962, que é uma versão editada do jornal que Lord Macartney manteve durante seu cargo de embaixada na China em 1793-1794. O Sudeste Asiático de Wade no Ming Shi-lu é uma fonte valiosa de todas as referências ao Sudeste Asiático contidas em Ming Shilu 明 实录 (Os verdadeiros registros da dinastia Ming), traduzida para o inglês. De fontes primárias em chinês, os mais utilizados são Ming Shilu, Da Qing lichao shilu, Da Qing (wuchao) huidian e Da Qing huidian shili. Chouban yiwu shimo é muito útil na pesquisa sobre o início da China com os poderes europeus, particularmente no surgimento do sistema de tratados na China.
Chouban yiwu shimo (筹办 夷 务 始末). 8 vols. Shanghai: Shanghai guji chubanshe, 2008.
Uma coleção de documentos oficiais importantes durante 1836-1874 do início do Qing com poderes ocidentais, cobrindo a maioria dos eventos importantes nas relações bilaterais das duas Guerras do Ópio para a abertura e administração de portos de tratados e atividades missionárias.
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Da Ming huidian (大 明 会 典). Pequim: Zhongguo shehui kexue chubanshe, 2009.
Uma coleção de estatutos, leis e regras da dinastia Ming oficialmente compilada durante o Ming.
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Da Qing huidian shili (大 清 会 典 事例). Pequim: Zhonghua shuju, 1991.
Um companheiro de Da Qing huidian, que registra precedentes na prática dos estatutos, leis e regras da dinastia Qing.
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Da Qing lichao shilu (大 清 历朝 实录). Pequim: Zhonghua shuju, 1986.
Anais oficiais compilados durante o Qing, que constituem um dos textos primários mais importantes da dinastia Qing e contêm uma riqueza de materiais não registrados em outras fontes, sobre política, economia, militares e assuntos externos.
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Da Qing (wuchao) huidian (大 清 (五 朝) 会 典). Pequim: Xianzhuang shuju, 2006.
Uma coleção de estatutos, leis administrativas e regras da dinastia Qing, compilada durante os reinados de Kangxi, Qianlong, Yongzheng, Jiaqing e Guangxu.
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Macartney, George. Uma embaixada na China: sendo o jornal mantido por Lord Macartney durante a sua embaixada no imperador Ch'ienlung, 1793-1794. Editado por John L. Cranmer-Byng. Londres: Longmans, 1962.
Uma versão editada do diário de Lord Macartney sobre a nomeação da embaixada na China durante o reinado do imperador Ch'ien Lung 弘曆, incluindo preparativos para ele e suas reflexões.
Encontre este recurso:
Ming shilu (明 实录). Taipei: Instituto de História e Filologia, Academia Sinica, 1962.
Anais oficiais compilados durante o Ming, que constituem um dos textos primários mais importantes da dinastia Ming e contêm uma riqueza de materiais não registrados em outras fontes, referentes a políticas, economia, militares e estrangeiras.
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Morse, Hosea Ballou. The Chronicles of the East Asia Company Trading to China, 1635-1834. 5 vols. Mansfield Center, CT: Martino, 2007.
Um resumo de informações documentais e estatísticas sobre as atividades da British East India Company no comércio da China. Mais de um livro fonte do que um estudo finalizado do comércio britânico com a China. Originalmente publicado em 1926 (Cambridge, MA: Harvard University Press).
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Uma fonte valiosa que fornece todas as referências ao Sudeste Asiático contidas no Ming Shilu (Os verdadeiros registros da dinastia Ming) em tradução em inglês, incluindo um guia útil "Ming Shi-lu como Fonte para História do Sudeste Asiático" fornecido por Wade.
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Visão de mundo tradicional chinesa.
Conforme observado amplamente na literatura existente, tanto a concepção ideacional como o design institucional do sistema tributo foram fortemente influenciados pela visão mundial tradicional chinesa. Schwartz 1985 oferece uma visão significativa do antigo discurso filosófico chinês sobre a realeza universal e a ordem cosmológica e moral. Zhao 2009 é uma reinterpretação moderna da antiga idéia chinesa de Tianxia (All-under-Heaven). Poo 2005 é um estudo comparativo de como três civilizações antigas - a mesopotâmica, a egípcia e a chinesa - perceberam o "outro" civilizatório em sua própria parte do mundo. Yan 2018 representa a tentativa mais recente de redescobrir como a antiga filosofia política chinesa especula sobre as relações interestatais no período pré-Qin e informa o comportamento moderno da política externa chinesa. Zhang 2007 traça a evolução e a mutação da idéia de Tianxia em todas as histórias dinásticas da China e a introdução da idéia do estado territorial, já que o Império chinês foi confrontado com assaltos implacáveis ​​da Rússia imperial nas suas áreas fronteiriças. Li 2002 fornece uma síntese sucinta da bolsa de estudos existente na ordem mundial chinesa, enquanto Cranmer-Byng 1973 oferece uma interpretação fairbankiana da cosmovisão tradicional chinesa incorporada no sistema tributo.
Cranmer-Byng, John. "A visão chinesa de seu lugar no mundo: uma perspectiva histórica". China Quarterly 53 (janeiro-março de 1973): 67-79.
Um resumo efetivo da concepção de Fairbankian do sistema tributo e dos pressupostos tradicionais sobre a centralidade e superioridade da civilização chinesa associada a essa concepção. Disponível on-line para compra ou por assinatura.
Encontre este recurso:
Li Zhaojie (James Li). "Ordem Mundial da China Tradicional". Jornal Chinês de Direito Internacional 1.1 (2002): 20-58.
Siga a estrutura analítica sugerida pelo Fairbank, sintetiza várias discussões sobre a visão de mundo tradicional chinesa e oferece uma crítica da idéia do sistema tributo.
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Poo, Mu-chou. Inimigos da civilização: atitudes em relação aos estrangeiros na antiga Mesopotâmia, Egito e China. Nova York: State University of New York Press, 2005.
Um estudo comparativo da consciência cultural e dos pressupostos civilizatórios sobre o "outro" na Mesopotâmia antiga, Egito e China, argumentando que nas três civilizações, "nós" e "eles" são distinguidos não por diferenças biofísicas, mas em termos civilizacionais.
Encontre este recurso:
Schwartz, Benjamin I. O mundo do pensamento na China antiga. Cambridge, MA: Belknap, 1985.
Provavelmente, o melhor volume único disponível que oferece uma pesquisa abrangente e a conta mais autorizada do pensamento chinês antigo, particularmente perspicaz sobre a antiga concepção chinesa de Tianxia 天下 (All-under-Heaven) como uma ordem política e moral ideal.
Encontre este recurso:
Yan Xuetong. Antigo pensamento chinês, poder chinês moderno. Editado por Daniel A. Bell e Sun Zhe. Traduzido por Edmund Ryden. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2018.
Uma ambiciosa tentativa de redescobrir e recuperar o pensamento político e filosófico internacional dos filósofos chineses pré-Qin e reviver o interesse pelo antigo discurso filosófico chinês sobre como lidar com as relações entre estados.
Encontre este recurso:
Zhang Wen 张文. "Lun gudai Zhongguo de guojiaguan yu Tianxiaguan" (论 古代 中国 的 国家 观 与 天下 观). Zhongguo bianjiang shidi yanjiu 中国 边疆 史 地 研究 17.3 (2007): 16-23.
Traça o domínio da idéia de Tianxia na antiga concepção chinesa de seu relacionamento com o mundo não-chinês e vê a consciência e a aceitação imperial da China do conceito de estado territorialmente limitado apenas no século 18, com o implacável assalto da Rússia imperial aos territórios chineses .
Encontre este recurso:
Zhao Tingyang 赵汀阳. Tianxia tixi: shijie zhidu zhexue daolun (天下 体系: 世界 制度 哲学 导论). Nanjing, China: Jiangsu jiaoyu chubanshe, 2005.
Título de Inglês: The Tianxia System: Uma Introdução à Filosofia de uma Instituição Mundial. Oferece uma declaração mais ampla e ampliada das idéias em chinês elaboradas no Zhao 2009.
Encontre este recurso:
Zhao Tingyang 赵汀阳. "Uma filosofia do mundo político em termos de todo-sub-céu (Tian-xia)." Diógenes 56.1 (2009): 5-18.
Argumenta por uma renovação filosófica da idéia do Todo-Sub-Céu e apresenta um novo quadro para a análise filosófica dos problemas políticos na política mundial como internacionalidade versus "mundo". Disponível on-line por assinatura ou para compra.
Encontre este recurso:
China imperial e o mundo não-chinês antes de 1500.
O sistema de tributo é dito ser uma instituição dominante que governou e regulou as interações entre a China imperial e o mundo não-chinês antes da expansão européia para a Ásia em torno de 1500. No entanto, não havia uma configuração uniforme do sistema tributo nem um conjunto de princípios consistentemente aplicáveis ​​durante este período histórico. O sistema de tributo foi fortemente contestado em particular nos encontros da China com seus vizinhos nômades do norte, que desafiaram implacavelmente as fronteiras culturais, físicas e psicológicas do Império Chinês. Também foi disputada intensamente a sua subjacente posição de um centro superior, sedentário e civilizado, encontrando periferias bárbaras e nómades inferiores, como pode ser encontrado em Di Cosmo 2002 (citado no período Han-Tang), Rossabi 1983 (citado sob Da dinastia Song ao Dinastia Ming) e Barfield 1989 (citado em Nomadic Encounters).
O período Han-Tang.
A dinastia Han (206 aC-220 CE) é comumente considerada como o período formativo do sistema tributo. Di Cosmo 2002 é um estudo definitivo sobre a prática institucional precoce do sistema tributo de pré-Qin para a dinastia Han nas relações da antiga China com os poderes nômades ao norte. Yu 1967 é um grande contributo para o estudo do sistema tributo, na medida em que operava na dinastia Han. Entre a dinastia Han e a dinastia Tang (618 CE -907 CE), o Império Chinês estava mais dividido que unido. Lewis 2009a fornece um exemplo instrutivo de como o caos político e a divisão interna afetaram a conduta das relações externas da China durante o período das dinastias do sul e do norte. Lewis 2009b registra a expansão rápida e agressiva e a institucionalização do sistema tributo quando a unidade imperial foi restabelecida durante a dinastia Tang, que viu a participação de muitos estados e políticas não-chineses no centro, sul e sudeste da Ásia. Li 1998 traça a evolução institucional e a diversidade das práticas do sistema tributo como uma instituição chave na regulação das relações estrangeiras da China entre as dinastias Han e Tang. Moisés 1976 concentra-se nas relações da China com o turco e os impérios uigures durante o Tang, enquanto Wang 2005 examina a diplomacia entre a China e o Japão dentro do sistema tributário na Ásia pré-moderna.
Di Cosmo, Nicola. China antiga e seus inimigos: o surgimento do poder nômade na história do Leste Asiático. Cambridge, Reino Unido e Nova York: Cambridge University Press, 2002.
Um grande contributo para o estudo das primeiras relações externas da China, oferecendo uma cronologia matizada das turbulentas interações entre a China e seus vizinhos nômades do norte dentro e além do sistema tributo, desde o período pré-Qin até o fim da dinastia Han.
Encontre este recurso:
Lewis, Mark Edward. China entre os impérios: as dinastias do norte e do sul. Cambridge, MA: Belknap, 2009a.
Veja especialmente o capítulo 6, "China e o mundo exterior" (pp. 144-169). Fills a significant gap in the studies of traditional China’s foreign relations during a period of civil war and internal division during the 5th and 6th centuries.
Find this resource:
Lewis, Mark Edward. China’s Cosmopolitan Empire: The Tang Dynasty . Cambridge, MA: Belknap, 2009b.
See especially chapter 3, “Warlords and Monopolists” (pp. 58–84), and chapter 6, “The Outer World” (pp. 145–178). Provides an analytical summary account of the practice and expansion of the tribute system during the Tang dynasty.
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Li Hu 黎虎. Han-Tang waijiao zhidu shi ( 汉唐外交制度史). Lanzhou, China: Lanzhou daxue chubanshe 1998.
English title: An Institutional History of China’s Diplomatic System from the Han Dynasty to the Tang Dynasty . Outlines the institutional evolution and a diverse range of practices of the tribute system as a key institution in dealing with imperial China’s foreign relations from the Han to the Tang dynasties.
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Moses, Larry W. “T’ang Tribute Relations with the Inner Asian Barbarian.” In Essays on T’ang Society: The Interplay of Social, Political and Economic Forces . Edited by John C. Perry and Bardwell L. Smith, 61–89. Leiden, The Netherlands: E. J. Brill, 1976.
Focuses on China’s relations with the Turk and the Uighur Empires to the north. Despite its title, the essay discusses the relations between the Tang dynasty and its “barbarian” neighbors as equals.
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Wang Zhenping. Ambassadors from the Islands of Immortals: China-Japan Relations in the Han-Tang Period . Honolulu: University of Hawai‘i Press, 2005.
Based on recent archaeological findings and archival materials, offers sophisticated analysis of diplomacy between China and Japan within the framework of the tribute system in premodern Asia.
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Yu Ying-shih Trade and Expansion in Han China: A Study in the Structure of Sino-barbarian Economic Relations . Berkeley: University of California Press, 1967.
An important early contribution to the study of the historically pervasive tribute system in traditional China’s trade and diplomacy during the Han dynasty, mostly with the Xiongnu.
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From the Song Dynasty to the Ming Dynasty.
The tribute system had its most precarious existence during the Song dynasty. Rossabi 1983 highlights the argument that imperial China operated effectively in a multistate system among equals during this period. Franke and Twitchett 1994 is a discussion in some detail of the expansion and contraction of the Chinese world between the 10th and 14th centuries. Bielenstein 2005 documents China’s trade and diplomacy with its neighbors, near and far, including the Xi Xia, Liao, and Jin Dynasties. Twitchett and Mote 1998 contains four chapters on Ming foreign relations, which give a glimpse of the reinstatement of the tribute system and its operation and institutionalization during the Ming. Chen 2005 briefly explores Ming efforts to reestablish the tribute system in Southeast Asia, while Levathes 1996 is insightful about how the Ming, China’s most illustrious scientific and technological era, was perceived by other cultures.
Bielenstein, Hans. Diplomacy and Trade in the Chinese World, 589–1276 . Handbuch der Orientalistik: Vierte Abteilung, China 18. Leiden, The Netherlands: Brill, 2005.
From the Handbook of Oriental Studies series, perhaps the most comprehensive overview of China’s diplomatic and trade relations with its major and minor Asian neighbors, covering the period from the establishment of the Sui dynasty to the fall of the Southern Song dynasty.
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Chen Shangsheng 陈尚胜. “Zheng-He xia xiyang yu Dongnanya huayi zhixu de goujian: Jianlun mingchao shifou xiang Dongnanya kuozhang wenti” (郑和下西洋与东南亚华夷秩序的构建-兼论明朝是否向东南亚扩张问题). Shandong daxue xuebao: Zhexue shehui kexue ban 山东大学学报-哲学社会科学版 2005, 4: 63–72.
Explores the Ming efforts to reestablish the tribute system in Southeast Asia associated with Zhe He’s exploratory expeditions, countering the claim of the Ming as expansionist in Southeast Asia.
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Franke, Herbert, and Denis Twitchett, eds. The Cambridge History of China . Vol. 6, Alien Regimes and Border States, 907–1368 . Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1994.
Traces the rise and fall of four non-Chinese regimes: the Qidan (Khitan) Liao dynasty, the Tangut state of Xi Xia, the Jurchen Empire of Jin, and the Mongolian Yuan dynasty. Treats the period not within the tribute system framework but against a broad background of international relations in northern and central Asia.
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Levathes, Louise. When China Ruled the Seas: The Treasure Fleet of the Dragon Throne, 1405–1433 . New York: Oxford University Press, 1996.
Sheds new light on the historical and cultural context in which the Ming thrived, as well as the perception of others of the Chinese Empire at the time.
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Rossabi, Morris, ed. China among Equals: The Middle Kingdom and Its Neighbors, 10th–14th Centuries . Berkeley: University of California Press, 1983.
Makes a major claim against the conventional understanding of the tribute system as dominating traditional China’s foreign relations. Contributing chapters focus heavily on China’s trade and diplomacy during the Song dynasty.
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Twitchett, Denis, and Frederick W. Mote, eds. The Cambridge History of China . Vol. 8, The Ming Dynasty, 1368–1644, Part 2 . Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1998.
Contains four chapters on Ming foreign relations, which, taken together, provide historical insight into the reinstatement and operation of the tribute system during the Ming dynasty. These four chapters were written by Morris Rossabi (“The Ming and Inner Asia,” pp. 221–271), Donald Clark (“Sino-Korean Tributary Relations under the Ming,” pp. 272–300), Wang Gung-wu (“Ming Foreign Relations: South-East Asia,” pp. 301–332), and John Wills (“Relations with Maritime Europeans, 1514–1662,” pp. 333–375).
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Nomadic Encounters.
China’s encounters with its nomadic northern tribes and states posed perennial challenges to the tribute system both in theory and practice. Di Cosmo 1999 is most useful for such encounters in the pre-Qin period. Barfield 1989 covers almost the entire imperial period from the establishment of the Qin to high Qing in the 18th century. Perdue 2005 details the expansion of Qing imperialism to exercise direct rule in central Eurasia in the 18th and 19th centuries, while Di Cosmo 1998 presents a close examination of imperial domination of Inner Asia. Lattimore 1988 remains a classic, offering a general analytical account of China’s historical encounters with its central Asian neighbors from ancient times to the early 20th century. Serruys 1967 is unrivaled as a definitive study of China’s relations with Mongols during the Ming. Yu 1986 offers a concise but also comprehensive survey of Han China’s relationship with the Xiongnu, Qiang, Wuhuan, and Xianbi peoples.
Barfield, Thomas J. The Perilous Frontier: Nomadic Empires and China, 221 BC to AD 1757 . Oxford: Blackwell, 1989.
Offers a 2,000-year history of the nomadic tribes and states of Inner Asia: the Xiongnu, the Mongols, the Turks, the Uighurs, and others and their encounters with the Chinese Empire. Provides a non-Sinocentric view of their interactions.
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Di Cosmo, Nicola. “Qing Colonial Administration of Inner Asia.” International History Review 20.2 (1998): 287–309.
Looks at the Qing’s dominance and control of Inner Asia as its colonial empire building not extending the traditional tribute system. Available online for purchase or by subscription.
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Di Cosmo, Nicola. “The Northern Frontier in Pre-imperial China.” In The Cambridge History of Ancient China: From the Origins of Civilization to 221 B. C. Edited by Michael Loewe and Edward L. Shaughnessy, 885–909. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999.
Traces the civilizational encounters between the Chinese world and the non-Chinese world to the pre-imperial period.
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Lattimore, Owen. Inner Asian Frontiers of China . New York: Oxford University Press, 1988.
A classic in the studies of China’s encounters with its central Asian neighbors, from ancient times to the early 20th century. Features an introduction by Alastair Lamb. Originally published in 1940 (New York: American Geographical Society).
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Perdue, Peter C. China Marches West: The Qing Conquest of Central Eurasia . Cambridge, MA: Belknap, 2005.
Chronicles imperial China’s aggressive expansion into the heart of central Eurasia during the Qing, which achieved lasting domination over the eastern half of the Eurasian continent. Offers valuable comparisons of the Qing imperialism to other colonial empires and discusses the legacy left by the Qing’s frontier expansion.
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Serruys, Henry. The Tribute System and Diplomatic Missions (1400–1600) . Mélanges chinois et bouddhiques 14. Brussels: Institut belge des hautes études chinoises, 1967.
A definitive study of the Ming’s relationship with the Mongols, on the basis of primary sources.
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Yu Ying-Shih. “Han Foreign Relations.” In The Cambridge History of China . Vol. 1, The Ch’in and Han Empires, 221 B. C.–A. D. 220 . Edited by Denis Twitchett and Michael Loewe, 377–462. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1986.
Extensively discusses imperial China’s relations during the Han dynasty with the Xiongnu and Qiang in the West, but also with the so-called Eastern Barbarians, the Wuhuan, and the Xianbei.
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Sudeste Asiático.
In contrast to its nomadic encounters, the tribute system was less fiercely contested by China’s neighbors in East Asia and Southeast Asia, as Liu 2018 and Stuart-Fox 2003 show. It played a historically important role in facilitating China’s trade and diplomacy with Southeast Asia, as seen in two case studies provided in Heng 2009 and Viraphol 1977; this is supported in He 2003. The role of the tribute system in frontier pacification is illustrated in Dai 2004. Zhuang 2005 contests the pretensions of the tribute system in its application to Southeast Asia. Sen 2003 examines Sino-Indic encounters between the 7th and 15th centuries and offers a perspective on China’s foreign relations beyond the tribute system.
Dai, Yingcong. “A Disguised Defeat: The Myanmar Campaign of the Qing Dynasty.” Modern Asian Studies 38.1 (2004): 145–189.
An interesting case study instructive of the important role both of the tribute system and military campaign in frontier pacification during the Qing dynasty. Available online for purchase or by subscription.
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He Hongyong 和洪勇. “Ming qianqi Zhongguo yu dongnanya guojia de chaogong maoyi” (明前期中国与东南亚国家的朝贡贸易). Yunnan shehui kexue 云南社会科学 2003, 1: 86–90.
A study of the expansion of the tribute system into Southeast Asia in early Ming and the importance of tributary trade in the Ming relationship with Southeast Asia.
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Heng, Derek. Sino-Malay Trade and Diplomacy from the Tenth through the Fourteenth Century . Athens, OH: Ohio University Press, 2009.
Provides a rich, multilayered picture of Sino–Southeast Asian relations in the precolonial era, addressing both the Chinese and Southeast Asian perspectives with rich archaeological and textual data.
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Liu Xinjun 刘信君. “Zhong Chao yu Zhong yue chaogong zhidu bijiao yanjiu” (中朝与中越朝贡制度比较研究). Jilin daxue shehui kexue xuebao 吉林大学社会科学学报 2018, 5: 78–87.
An analytical comparison of different institutions and practices governing the tributary relationship between China and Korea and China and Vietnam.
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Sen, Tansen. Buddhism, Diplomacy, and Trade: The Realignment of Sino-Indian Relations, 600–1400 . Honolulu: University of Hawai‘i Press, 2003.
Examines the historical Sino-Indic encounter from the 7th to 15th centuries and the transformation in Sino-Indian relations from Buddhist-dominated to trade-centered exchanges. Provides an additional dimension and understanding of China’s traditional foreign relations beyond the tribute system.
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Stuart-Fox, Martin. A Short History of China and Southeast Asia: Tribute, Trade and Influence . Crows Nest, Australia: Allen & Unwin, 2003.
Helpful in gaining a broad view of how the tribute system operated in regulating relations between China and Southeast Asia, including a brief chapter discussing the traditional Chinese worldview, and the European encounter with the Chinese world order in Southeast Asia.
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Viraphol, Sarasin. Tribute and Profit: Sino-Siamese Trade, 1652–1853 . Harvard East Asian Monograph 76. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1977.
Acknowledging the semblance of the tribute system in governing relations between China and Siam, focuses on the dynamic interactions between Siamese mercantilism and South Chinese commercial expansionism that clearly defy the ideological dogma of the tribute system.
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Zhuang Guotu 庄国土. “Lue lun chaogong zhidu de xuhuan: yi gudai zhongguo yu dongnanya guanxi weili” (略论朝贡制度的虚幻:以古代中国与东南亚关系为例). Nanyang wenti yanjiu 南洋问题研究 2005, 3: 1–8.
Acknowledging the importance of the tributary trade between China and Southeast Asia during the Ming and the Qing, nonetheless contends that neither the Ming nor the Qing attempted to use the tribute system to exert political influence on Southeast Asian tributary states.
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The Tribute System and European Expansion.
European expansion into Asia brought with it a number of challenges and assaults on the tribute system. Between 1500 and 1800, the tribute system prevailed as the key institutional complex that governed relations between China and Europe, particularly in conducting trade and diplomacy. In their own unique ways, Hudson 1961, Mungello 2009, and Tsiang 1936 provide instructive general background reading.
Hudson, Geoffrey Francis. Europe and China: A Survey of Their Relations from the Earliest Times to 1800 . Boston: Beacon, 1961.
A classic, originally published in 1931, that provides a broad survey of Europe’s historical relationship with China and situates European expansion between 1500 and 1800 in that context.
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Mungello, David E. The Great Encounter of China and the West, 1500–1800 . 3d ed. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2009.
Focuses on religious, cultural, and civilizational encounters between China and Europe from 1500 to 1800.
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Tsiang, Tingfu Fuller “China and European Expansion.” Politica 2.5 (March 1936): 1–18.
A short English-language essay published by a prominent Chinese scholar, discussing the early encounter between the tribute system and European expansion.
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European traders spearheaded European expansion into China after 1514. Their encounters with and contestations of the tribute system, which sought to accommodate them, are well documented. This can be seen in Zhang 1973, Tang 1999, and Fairbank 1942. The Canton System, as a contested institutional innovation within the tribute system, is discussed both in Perdue 2006 and Van Dyke 2005. Wills 1974 studies in meticulous detail the negotiations between the Qing rulers and the Dutch East India Company for the opening of China to Dutch trade. Chauduri 1978 provides a comprehensive history of the English East Asia Company from 1660 to 1760.
Chauduri, Kirti N. The Trading World of Asia and the English East India Company, 1660–1760 . Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1978.
Offers a comprehensive history of the English East Asia Company from 1660 to 1760, on the basis of extensive research of the company’s archives, with an analytical discussion of the company’s trading system, its operation and policy (in chapter 4), and the company’s imports from China (in chapter 17).
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Fairbank, John King. “Tributary Trade and China’s Relations with the West.” Far Eastern Quarterly 1.2 (February 1942): 129–149.
A meticulous analysis of the origin and functions of the tribute system in facilitating frontier defense and trade for traditional China, with special attention to how tributary trade affected its relations with the West before the Opium War. Available online by subscription.
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Provides a brief but instructive discussion of the rise and fall of the Canton System, with good visual effect. Most useful for teaching purposes. Vol. 2, Macau and Whampoa Anchorage; Vol. 3, Canton and Hong Kong; and Vol. 4, Image Galleries.
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Tang Kaijian 汤开建. Aomen kaibu chuqishi yanjiu (澳门开埠初期史研究). Beijing: Zhonghua shuju, 1999.
A definitive study of the opening of Macau as a trading port in the 16th and 17th centuries, on the basis of extensive research on Chinese sources.
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Van Dyke, Paul A. The Canton Trade: Life and Enterprise on the China Coast, 1700–1845 . Hong Kong: Hong Kong University Press, 2005.
Traces the evolution of the Canton System from its creation in the early 17th century to its collapse in 1842, focusing on the practices and procedures rather than protocols and official policies in evaluating the successes or failures of the Canton trade.
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Wills, John Elliot, Jr. Pepper, Guns and Parleys: The Dutch East India Company and China, 1662–1681 . Cambridge, MA: Harvard University Press, 1974.
On the basis of meticulous examination of Chinese and Dutch sources, this book traces in considerable detail the torturous course of negotiations between the Qing rulers and Dutch East India Company’s representatives to forge an alliance to fight the Ming loyalist force led by Zheng Chenggong 鄭成功, highlighting the two contrasting systems of world values, which eventually resulted in an abortive alliance.
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Zhang, Tianze. Sino-Portuguese Trade from 1514 to 1644: A Synthesis of Portuguese and Chinese Sources . New York: AMS Press, 1973.
A study of Portuguese traders’ encounters with the tribute system as it regulated Sino-Portuguese trading relations, rich in historical details based on primary sources. Chapter 1 traces the development of China’s maritime trade between the 4th century CE and 1513. Originally published in 1934 (Leiden, The Netherlands: E. J. Brill).
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Trade and diplomacy can hardly be separated in any discussion of early European expansion into China. Although no formal diplomatic relations were established between China and Europe until the second half of the 19th century, European diplomats and embassies were sent and treaties were negotiated and concluded. Boxer 1938 records early Portuguese attempts to win trade privileges by offering military aid to the Ming court. De Bruyn Kops 2002 and Wills 1984 study in some detail European embassies to China in the 17th century. Tang 2007 is a close examination of Dutch diplomatic interactions with the early Qing court during the reign of the Shunzhi emperor in the 17th century, by making good use of primary sources in Chinese. Mancall 1971 and Sebes 1961 examine negotiations and conclusions of treaties between China and Russia in the 17th and 18th centuries. While the tribute system prevailed, such diplomatic encounters were accompanied by systemic conflicts and compromises between European norms, rules, and institutions and those embodied in the tribute system. Such conflicts culminated in the Macartney mission (1792–1794), which is richly documented in Peyrefitte 1993 and is critically reinterpreted in Hevia 1995.
Boxer, Charles Ralph. “Portuguese Military Expeditions in Aid of the Mings against the Manchus, 1621–1647.” T’ien-Hsia Monthly 7.1 (1938): 24–50.
A discussion of Portuguese involvement in the Ming-Qing political and dynastic transition, through the offering of military aid to the Ming court as an attempt to win trade privileges. Similar attempts by the Dutch later in the 17th century are discussed in Wills 1984.
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de Bruyn Kops, Henriette Rahusen. “Not Such an ‘Unpromising Beginning’: The First Dutch Trade Embassy to China, 1655–1657.” Modern Asian Studies 36.3 (2002): 535–578.
A detailed investigation of the first embassy sent by the Dutch East India Company to Beijing, on the basis of extensive research on the Dutch original sources. Available online for purchase or by subscription.
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Hevia, James L. Cherishing Men from Afar: Qing Guest Ritual and the Macartney Embassy of 1793 . Durham, NC: Duke University Press, 1995.
Offers a strong postmodern critique of the conventional view of the Macartney mission as embodying the conflict between tradition (the tribute system) and modernity (European diplomacy), and explores the Qing and British imperial formations in the late 18th century as the cultural production of two expansive imperialisms with equally universalist pretensions.
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Mancall, Mark. Russia and China: Their Diplomatic Relations to 1728 . Harvard East Asian Series 61. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1971.
Discusses and evaluates the confrontations between the Chinese and Russian Empires and contends that a working compromise was reached between the tribute system and European norms of sovereignty and legitimacy of commerce, through the signing of the Nerchinsk Treaty (1689) and Kiaktha Treaty (1727) by China and Russia.
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Peyrefitte, Alain. The Collision of Two Civilisations: The British Expedition to China in 1792–4 . Translated by Jon Rothschild. London: Harvill, 1993.
Rich in historical details, including preparations for the Macartney mission and its daily activities in China, but short of critical interpretation compared with Hevia 1995.
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Sebes, Joseph, S. J. The Jesuits and the Sino-Russian Treaty of Nerchinsk (1689): The Diary of Thomas Pereira, S. J. Bibliotheca Instituti Historici S. I. 18. Rome: Institutum Historicum, 1961.
Consists of two parts, the first of which is a long introduction providing an account of early Russo-Chinese relations. The second part, the edited diary of Father Thomas Pereira, provides an eyewitness account of negotiations between the Manchus and Russians at Nerchinsk, which led to the signing of the first treaty between China and a Western power.
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Explores early Dutch diplomacy toward the newly established Qing court during the reign of the Shunzhi emperor in the 17th century, by making good use of primary sources in Chinese.
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Wills, John E., Jr. Embassies and Illusions: Dutch and Portuguese Envoys to K’ang-hsi, 1666–1687 . Harvard East Asian Monograph 113. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
Traces the long journeys and progress of four European embassies in the 17th century—two Dutch and two Portuguese—to the Qing capital Beijing during the reign of K’ang-hsi (Kangxidi) 康熙帝, by using multilingual archival and printed sources. Contends that the domestic political and strategic concerns of K’ang-hsi courts, rather than imperatives of the tribute system, better explain the success or failure of these embassies.
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Japan and the Tribute System.
Historically, Japan has occupied a special place in the China-centered tribute system. It is a Sinic state and had paid tribute to imperial China in sporadic fashion before the 15th century. In the Tokugawa period, it was formally outside the hierarchical Sinocentric world order in East Asia, since it maintained no official relations with China. This is discussed in Jansen 1992. Mizuno 2003 and Swope 2002 highlight the ambivalent and ambiguous attitudes on the part of Tokugawa Japan toward the Chinese tribute system. Tokugawa’s attempts to create a Japan-centered international order in East Asia, incorporating Korea, Ryukyu, and China, are studied in Toby 1984 and Sakai 1968. Suzuki 2009 gives emphasis to Japan’s role in dismantling the Chinese tribute system from within the East Asian region in its empire building, following the example of European imperialism.
Jansen, Marius B. China in the Tokugawa World . Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992.
A short book that recounts the importance of China economically and culturally to Japan in the early modern era, when Tokugawa Japan was formally outside the China-centered tribute system in East Asia.
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Contains a brief summary of contentions in the existing literature on Tokugawa Bakufu’s perceptions of the tribute system during the Ming-Qing transition, arguing that while there was explicit Tokugawa rejection of becoming an inferior constituent of the Sinocentric world order, the Tokugawa attitudes remained ambiguous in terms of the status relationship between Japan and Qing China.
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Sakai, Robert K. “The Ryukyu (Liu-Ch’iu) Islands as a Fief of Satsuma.” In The Chinese World Order: Traditional China’s Foreign Relations . Edited by John King Fairbank, 112–134. Harvard East Asian Series 32. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1968.
Explores how the Ryukyu became a vassal of Satsuma, while remaining a loyal tributary of China.
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Suzuki, Shogo. Civilization and Empire: China and Japan’s Encounter with European International Society . London and New York: Routledge, 2009.
A comparative study of how China and Japan responded to European expansion into Asia in the second half of the 19th century, offering compelling arguments about Japan’s role in dismantling the tribute system through empirical examinations of the 1874 Japanese expedition to Taiwan, the annexation of the Ryukyu Kingdom in 1879, and Sino-Japanese rivalry over Korea leading to the Sino-Japanese War, 1894–1895.
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Swope, Kenneth M. “Deceit, Disguise, and Dependence: China, Japan, and the Future of the Tributary System, 1592–1596.” International History Review 24.4 (2002): 757–782.
Offers historical analysis of the Japanese invasion of Korea in 1592 and the ensuing peace negotiations with Ming China, explaining why the failure of the Sino-Japanese peace talks represented the first serious challenge to China’s position as a preeminent power in East Asian world order. Available online for purchase or by subscription.
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Toby, Ronald P. State and Diplomacy in Early Modern Japan: Asia in the Development of the Tokugawa Bakufu . Princeton, NJ: Princeton University Press, 1984.
Provides a revisionist critique of traditional scholarship that separates the study of foreign relations from domestic developments in the Tokugawa era, arguing that the Tokugawa Bakufu pursued a dynamic foreign policy designed to legitimate the exercise of shogunal authority and to place Japan at the center of a self-determined international order, involving most importantly Korea, Ryukyu, China, and Holland.
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The Disintegration of the Tribute System.
The tribute system persisted, not without adaptation, as the dominant institution in governing China’s foreign relations during the Qing. Its disintegration started only in the mid-19th century with the Opium War, which introduced a treaty system in the Qing’s handling of its relations with European powers. Mancall 1968 discusses the ideational aspect of the tribute system as it prevailed during the Qing. Ning 1993 presents a study of Lifanyuan as a particular institutional innovation of the tribute system initiated by the Qing. Fairbank and Teng 1960 is a classic that reconstructs the tribute system as an institutional complex during the Qing. Kim 1980 develops a study of the gradual disintegration of the tribute system under the impact of European expansion. Hamashita 1990 is valuable in placing the tribute system in the analytical context of the emerging regional political economy of East Asia as it was increasingly incorporated into the global market. Qi 2006 critiques the existing literature, highlighting different institutional practices between the Ming and the Qing.
Fairbank, John King and Ssu-yü Teng. “On the Ch’ing Tributary System.” In Ch’ing Administration: Three Studies . By John King Fairbank, and Ssu-yü Teng, 107–218. Harvard-Yenching Institute Studies 19. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1960.
Pathbreaking study that provides a comprehensive investigation of the tribute system as inherited from the Ming and institutionalized during the Qing dynasty, making extensive use of Chinese primary sources such as Collected Statutes of the Ming and the Qing . Originally published in 1941.
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Hamashita Takeshi 滨下武志. Kindai chugoku no kokusaiteki keiki: Chokō boeki shisutemu to kindai Ajia (近代中国の国際的契機: 朝貢貿易システムと近代アジア). Tokyo: Daigaku shuppankai, 1990.
Employing a combination of modernization, Marxist, and world-system approaches, the author examines many critical issues concerning the Chinese tributary trade system, in the context of East Asia’s historical incorporation into the world economy. A bold attempt to reconceptualize the position of imperial China in the East Asian regional order and in the emerging international/global trade and economic order. Chinese edition: Zhu Yingui 朱荫贵 and Ouyang Fei 欧阳菲, trans., Jindai Zhongguo de guoji qiji: Chaogong maoyi tixi yu jindai Yazhou jingjiquan (近代中国的国际契机 : 朝贡贸易体系与近代亚洲经济圈) (Beijing: Zhongguo shehui kexue chubanshe, 1999).
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Kim, Key-Hiuk. The Last Phase of the East Asian World Order: Korea, Japan, and the Chinese Empire, 1860–1882 . Berkeley: University of California Press, 1980.
A synthesis of diplomatic and institutional history that examines the disintegration of the traditional world order of East Asia and the process by which China, Japan, and Korea gradually altered their traditional conduct of relations with one another in response to the intrusion of the West in East Asia.
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Mancall, Mark. “The Ch’ing Tribute System: An Interpretive Essay.” In The Chinese World Order: Traditional China’s Foreign Relations . Edited by John King Fairbank, 63–89. Harvard East Asian Series 32. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1968.
Discusses the ideational aspect of the tribute system as it prevailed during the Qing, with emphasis on the relationship between tribute and trade.
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Ning Chia. “The Lifanyuan and the Inner Asian Rituals in the Early Qing (1644–1795).” Late Imperial China 14.1 (1993): 60–92.
Studies Lifanyuan 理藩院 (court of colonial affairs) as an institutional innovation of the Qing court in dealing with various groups of Inner Asian peoples, arguing that the unique Qing Inner Asian rituals provide symbolic instruments to recast relations between the Qing and its Inner Asian neighbors, from a problem of foreign policy to a matter of internal imperial administration. Available online by subscription.
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Qi Meiqin 祁美琴. “Dui Qingdai chaogong tizhi diwei de zai renshi” (对清代朝贡体制地位的再认识). Zhongguo bijiang shidi yanjiu 中国边疆史地研究16.1 (2006): 47–55.
A critical assessment of the Qing tribute system, with an instructive comparison of institutional practices between the Ming and the Qing.
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The Creation of the Treaty System.
The opening of treaty ports after the Opium War and the introduction of a treaty system between 1840 and 1860 governing China’s relations with the European powers are commonly regarded as spelling the end of the tribute system. Greenberg 2008 is a valuable study of British trading activities and conflicts in China in the early years of the 19th century, leading to the Opium War and the signing of the Nanjing Treaty. Fairbank 1953 remains authoritative in accounting for the establishment of the treaty port system in China in the wake of the Opium War. Both Fairbank 1968 and Fairbank 1978 note the parallel existence of the tribute system and the treaty system in China’s foreign relations in the second half of the 19th century. Morse 2008, clearly outdated, remains useful as a reference because it is rich in historical record. Mancall 1984 provides an analytical historical account of the collapse of the tribute system, complementary to Fairbank 1968 and Fairbank 1978.
Fairbank, John King. Trade and Diplomacy on the China Coast: The Opening of the Treaty Ports, 1842–1854 . Cambridge, MA: Harvard University Press, 1953.
Offers a classic account of the emergence of the treaty port system in China in the mid-19th century, following the Opium War.
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Fairbank, John King. “The Early Treaty System in the Chinese World Order.” In The Chinese World Order: Traditional China’s Foreign Relations . Edited by John King Fairbank, 257–275. Harvard East Asian Series 32. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1968.
Argues that the creation of the treaty system after the Opium War was not just the endeavor by Western powers to bring China into the world, but an attempt by the Qing to accommodate the Western presence in the Chinese world. It spelled not the end of the tribute system, but the beginning of its long twilight.
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Fairbank, John King. “The Creation of the Treaty System.” In The Cambridge History of China . Vol. 10, Late Ch’ing: 1800–1911, Part 1. Edited by John King Fairbank, 213–263. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1978.
Expands and elaborates the arguments made in Fairbank 1968.
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Greenberg, Michael. British Trade and the Opening of China, 1800–1842 . Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2008.
Gives an analytical account of the activities of British merchants in the crucial years leading to the Opium War and the Treaty of Nanjing. Originally published in 1951.
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Mancall, Mark. China at the Center: 300 Years of Foreign Policy . New York: Free Press, 1984.
Provides an overview of the tribute system in institutional terms and as a mentality in dominating China’s foreign relations, as well as a historical account of its collapse under the assault of Western powers. The attempt to combine a historian’s insights with the systemic approach of an international-relations scholar is not particularly successful.
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Morse, Hosea Ballou. The International Relations of the Chinese Empire . 3 vols. Kent, UK: Global Oriental, 2008.
Digital versions for all three volumes are available in the Internet archive of the University of California’s California Digital Library: Vol. 1, The Period of Conflict, 1834–1860; Vol. 2, The Period of Submission, 1861–1893; and Vol. 3, The Period of Subjection, 1894–1911. Certainly dated, but contains some valuable historical records otherwise unavailable and provides a chronological account of some important events informative of historical perspectives at the time. Originally published 1910–1918 (London: Longmans, Green).
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Institutional Changes.
The disintegration of the tribute system was facilitated by a number of institutional changes that took place in the second half of the 19th century, as China moved slowly to adopt some institutions of the expanding European international society in conducting its foreign relations. Banno 1964 is a study of perhaps the most important institutional change in China’s handling of its relations with European powers: the establishment of the Zongli Yamen 總理衙門 (foreign office). Hsü 1960 is a detailed look at China’s gradual acceptance of three standard European diplomatic practices as the preconditions for China’s entry into the family of nations. Gong 1984 puts such acceptance into the context of China’s socialization into expanding European international society and its attempt to fulfill the standard of “civilization” in order to be accepted by that society. Svarverud 2007 is a more detailed and focused examination of the introduction of international law into China in late Qing. Teng and Fairbank 1982 largely provides a chronological discussion, supported by selected original-source documents, of how China responded to Western impact through a series of institutional changes.
Banno, Masataka. China and the West, 1858–1861: The Origins of the Tsungli Yamen . Harvard East Asian Series 15. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1964.
Remains a classic in tracing the establishment of the Zongli Yamen 總理衙門 (foreign office) as an institutional innovation of the Qing in dealing with its relations with expanding European powers, without totally abandoning the tribute system. Reprinted as recently as 1987.
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Gong, Gerrit W. The Standard of “Civilization” in International Society . Oxford: Clarendon, 1984.
A definitive study of how non-European countries tried to enter expanding European international society in the 19th century, by fulfilling the standard of “civilization” set by the European society of states. Individual chapters on Turkey, China, and Japan, as well as Siam entry, are instructive for comparative purposes.
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Hsü, Immanuel C. Y. China’s Entrance into the Family of Nations: The Diplomatic Phase, 1858–1880 . Harvard East Asian Series 5. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1960.
A detailed examination of China’s acceptance and adoption of three important institutional practices in European diplomacy: a resident foreign embassy in the Chinese capital, Beijing; international law; and the establishment of Chinese diplomatic missions in European capitals.
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Svarverud, Rune. International Law as World Order in Late Imperial China: Translation, Reception and Discourse, 1847–1911 . Leiden, The Netherlands: Brill, 2007.
A systematic analysis of the introduction, translation, and discourse of international law in late Qing China as an important international institution in governing relations between states.
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Teng, Ssu-yü, and John King Fairbank, eds. China’s Response to the West: A Documentary Survey, 1839–1923 . Cambridge, MA: Harvard University Press, 1982.
Provides an excellent combination of commentary and documents in an analytical discussion, arranged chronologically, of Chinese elites’ understanding of the nature of the clash between China and the West in the second half of the 19th century and the attendant new ideas that led to institutional reform, political revolution, and ideological reconstruction in China. Originally published in 1954.

Tribute trade system china


Print ISSN : 0454-2215.
J-STAGE home / International Relations / Volume 1986 (1986) Issue 82 / Article overview.
Takeshi HAMASHITA.
University of Tokyo.
Volume 1986 (1986) Issue 82 Pages 42-55,L7.
Released dates.
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The characteristics of Asian modernization can be clarified by study of the Chinese tribute trade system.
Historically speaking, intra-Asian trade expanded gradually from the 13th and 14th centuries, and encompassed two major areas, the East Asian trade network with China as its centre and the South Asian trade area centered on India. Together with several entre-pot ports in between, these two major trade regions were combined to form the whole Asian trade network.
The truth of the matter is that Western countries sought to participate in, and indeed did join in, this pre-existing trade network for Asian products exchanging them for their silver. In the course of this participation they associated themselves with a part of the established Asian trade zone and the “triangular trade” between Great Britain, India and China was one reflection of this situations.
Thus, the modern Asian trade network was not “formed” by the advance and impact of the Western countries, but was organized with the historically existing Asian trade network as its base and developed by the entry of Western countries. Taking this whole process into consideration, our analytical viewpoint must be one which sees the formation of the Modern Asian trade network as being propelled mainly by forces emerging from inside historical Asia.
Looking into the historical transformation more concretely, we can identify those factors which provided the Asian trade network itself with unity as follows:
(1) In the historical background were the trade relations of the tribute trade network in East Asia centred on China, the local trade of the South Asian region around India, and the trunk trade route between India and China. This traditional trade network in the Asian area was developed by the opening of Singapore and Hong Kong.
(2) Immigration from China and India to South-east Asia and the consequent commercial expansion by Chinese and Indian merchants served to strengthen trade and economic relations between Southeast Asia, China and India.
(3) Trade activity inside this trade area has been settled through the home remitting system adopted by overseas Chinese and Indians. Under this system, currencies of various countries and native products like rice and seafoods were used as media of remittance in addition to silver bullion. But it should be clearly remembered that the Asian trade network was supported by an Asian financial market closely connected with this remitting system and that, in fact, a Asian silver currency area or silver circulating area was a functioning reality.
Produced and listed by : Nakanishi Printing Company.

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